Werelddag zonder tabak

31 mei, Werelddag zonder Tabak. Stop jij met roken?

Deze dag staat jaarlijks in het teken van het verminderen van het gebruik van tabak. Het evenement is in 1989 in het leven geroepen door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Dit orgaan is bezorgd om de miljoenen mensen die jaarlijks overlijden aan de gevolgen van het roken van tabak.

 

“Stoppen met roken? Waarom? Ik rook al meer dan 10 jaar. Stoppen met roken heeft geen enkele zin meer.”

Misschien is dit het eerste wat je denkt, maar deze gedachte klopt niet. Ook als je al een langdurige, of fervente roker bent, stoppen met roken heeft altijd zin! Stoppen met roken heeft zowel op korte als lange termijn veel gezondheidsvoordelen in petto:

Na 20 minuten
Je bloeddruk en de bloedsomloop in je handen en je voeten verbeteren.

Na 8 uur 
De zuurstofvoorziening in je bloed wordt weer normaal.

Na 24 uur 
Je longen beginnen zich te reinigen. Ze beginnen het slijm en de teer weg te werken.

Na 48 uur 
Je reuk en je smaak verbeteren.
Alle nicotine is uit je lichaam

Na 72 uur

Je ademt vrijer en je bent minder snel buiten adem.

Je ontwenningsverschijnselen beginnen af te nemen.

Na enkele weken

Je bloedsomloop en je conditie beginnen te verbeteren.

Na 1 jaar

Het risico op een hartaanval is met de helft gedaald.

Je longfunctie verbetert.

Na 5 jaar

Je risico op een beroerte is gelijk aan het risico van een niet-roker.

Het risico op mond-, slok- en blaaskanker is met de helft verminderd.

Na 10 jaar

Het risico op longkanker is met de helft verminderd.

Na 20 jaar

Het risico op hart- en vaatziektes is bijna gelijk als het risico van een niet-roker.

 

Extra bonus: Een gemiddelde roker heeft na 15 jaar stoppen met roken maar liefst 25.000 euro uitgespaard!

“Oké. Maar ik kan niet stoppen met roken. Ik heb het al eens geprobeerd!”

Elke poging brengt je dichter bij rookstop. Gemiddeld heeft een roker 5 à 7 pogingen nodig vooraleer hij definitief stopt met roken. Hoe vaker je een ernstige poging onderneemt, hoe groter de slaagkans. Je kan je ook door een tabakoloog laten begeleiden in je rookstoppoging. De combinatie van rookstopbegeleiding en rookstophulpmiddelen verhogen je kans om te stoppen.

Surf naar www.tabakstop.be  voor meer informatie over roken en rookstopbegeleiding of bel gratis naar het nummer 0800 111 00.

Gepubliceerd opwoensdag 24 mrt 2021 om 10:12