In de wintermaanden kunnen sneeuw en ijzel voor gevaarlijk gladde wegen zorgen. Daarom wordt in Ruiselede vanaf half november alles klaargezet om het openbaar domein en de 125 km wegen zo toegankelijk mogelijk te houden.
De eigen diensten en de lokale politie volgen in de winterperiode de weersvoorspellingen op de voet op. Wanneer er gladheid verwacht of vastgesteld wordt dan beginnen eigen ploegen, ondersteund door een externe aannemer, te strooien.
Veiligheid primeert, maar weet dat zout ook een negatieve impact heeft op het milieu.
Strooiroutes
Binnenkort vind je hier een overzichtskaart met de straten opgenomen in de strooiroutes.
Voetpaden
Hiervoor rekenen we hoofdzakelijk op jouw hulp. Elke inwoner is op basis van het politiereglement verplicht om het voetpad voor zijn woning sneeuw- en ijsvrij te maken zodat er een veilige doorgang is voor voetgangers. Vergeet zeker de zone voor je brievenbus niet, op die manier kan ook de postbode zijn werk op een veilige manier uitvoeren.
Is je buur minder goed te been? Help hem dan door ook zijn voetpad mee te nemen.
De voetpaden aan openbare gebouwen worden door de gemeentelijke diensten sneeuw- en ijsvrij gehouden.
Fietspaden
Sinds 2020 beschikt de Technische Dienst over een veegwagentje dat in de winter wordt omgebouwd en ingezet om de fietspaden sneeuw- en ijsvrij te houden. Voor de fietspaden wordt er pekel, een oplossing van water en zout, gebruikt in plaats van zout. Dit heeft een sneller resultaat omdat gewoon zout moet ingereden worden en dit op fietspaden dus veel langer zou duren.
Wegen en pleinen
Er wordt prioriteit gegeven aan de gemeentelijke hoofdwegen en het centrum, nadien volgen dan wegen met veel plaatselijk verkeer.
In straten en woonwijken met weinig doorgaand verkeer wordt niet gestrooid. Zoals eerder ook vermeld heeft strooien vooral nut wanneer er regelmatig over de weg wordt gereden. Indien er weinig verkeer passeert, bestaat de kans dat de vriestemperaturen de smeltende sneeuw opnieuw laten aanvriezen en het wegdek nog gladder wordt. Ook wanneer het langdurig onder -5° C daalt, heeft het strooien weinig effect.
De N37 (Ring) is een gewestweg en daar wordt gestrooid in opdracht van het Agentschap Wegen en Verkeer.
Afvalophaling
De chauffeur oordeelt steeds zelf of het veilig is om een straat in te rijden. Het is dus niet omdat sommige voertuigen wel door de straat passeren, dat een zwaar geladen ophaalwagen dit ook kan.
Gladde wegen en voetpaden zijn gevallen van overmacht. Indien de voetpaden er te gevaarlijk bij liggen, kan het afval blijven staan. De veiligheid van de lader primeert immers. Indien het afval niet is opgehaald, vraagt IVIO om dit terug binnen te nemen want er worden geen inhaalrondes voorzien.