Meldingsfiche evenementen (hulpdiensten)

Bij het organiseren van een evenement is het van groot belang dat de hulpdiensten op de hoogte zijn van een aantal zaken om gepast en snel te kunnen ingrijpen in geval van een incident. Daarom werd het ‘meldingsformulier evenementen’ ontwikkeld.

Organiseer je een tijdelijk voor het publiek toegankelijk evenement waar meer dan 100 personen op hetzelfde moment aanwezig kunnen zijn, dan dien je als organisator een meldingsformulier in te vullen. Dit geldt niet voor private feestjes (bvb communie, verjaardag,…). Sinds november 2018 werd hiertoe een digitale toepassing (RIHO SEAS) ontwikkeld.

Aan de hand van de ingevulde gegevens evalueren de dienst Noodplanning en de hulpdiensten (brandweer en dienst 100, politie, ziekenhuizen) alle aangekondigde evenementen op risico’s. Als de hulpdiensten en de dienst Noodplanning beslissen dat een risico verbonden is aan het evenement, wordt een noodplanningszone opgesteld. Dit zijn afspraken tussen alle veiligheidsdiensten over de manier van optreden bij een grootschalig incident.

Bij de meldingstoepassing hoort de bundel ‘Richtlijnen voor organisatoren' met tal van interessante tips en richtlijnen om een evenement veilig te laten verlopen.  Hier vind je ook een duidelijk overzicht van aandachtspunten voor de 'briefing' die meestal voor een evenement gehouden wordt.

Twijfel je over het invullen van het formulier of kan je meer hulp gebruiken, neem dan contact met ons op.