Openbaar onderzoek regionaal mobiliteitsplan Midwest: Gemeente Ruiselede en basisbereikbaarheid

De gemeente Ruiselede valt onder de vervoerregio Mid-West, waarin samen met 17 andere steden en gemeenten, de provincie West-Vlaanderen, NMBS/Infrabel en de Vlaamse Overheid wordt samengewerkt om mobiliteitsuitdagingen aan te pakken. Mobiliteitsproblemen houden zich immers niet aan gemeentegrenzen. Het gemeenschappelijke kader dat we hiervoor hanteren, is Basisbereikbaarheid, dat verschillende onderdelen omvat.

Regionaal mobiliteitsplan

Het regionaal mobiliteitsplan is een strategisch plan dat de toekomstvisie voor de vervoerregio bepaalt. Het plan is afgestemd op de specifieke behoeften van elke regio, waardoor het gericht kan inspelen op regionale mobiliteitsuitdagingen, zoals gevaarlijke kruispunten of drukke knooppunten.

Het plan houdt rekening met alle vervoerswijzen, zowel voor personenvervoer als goederenvervoer: fiets, trein, bus, tram, auto, vrachtwagen, scheepvaart, enzovoort. Het behandelt thema's zoals fietsbeleid, verkeersveiligheid, multimodaal goederentransport, doorstroming en de link met ruimtelijk beleid.

Het Regionaal Mobiliteitsplan gaat in openbaar onderzoek vanaf 17 augustus tot 15 oktober 2023. Gedurende deze periode kan het plan worden ingezien op de website van Vlaanderen www.vervoerregiomidwest.be of na afspraak in het gemeentehuis (Markt 1, 8755 Ruiselede) mobiliteit@ruiselede.be 051 70 84 22

Openbaar vervoerplan

Het openbaar vervoerplan, of OV-plan, richt zich op de planning van het openbaar vervoer op korte termijn.

Het OV-plan maakt gebruik van de bestaande infrastructuur en budgetten en streeft ernaar deze optimaal te benutten binnen de vervoerregio Mid-West, maar ook over de grenzen van de regio heen.

Het OV-plan bepaalt de routes van de reguliere bussen en trams in de vervoerregio, evenals de locaties waar flexvervoer beschikbaar is. Flexvervoer moet vooraf worden gereserveerd en wordt ingezet op plaatsen waar minder reizigers aankomen en/of vertrekken. Op Hoppinpunten, vervoersknooppunten waar verschillende vervoersmiddelen samenkomen (flexvervoer, deelauto, deelfiets, bus, tram), kunnen reizigers overstappen van flexvervoer naar een bus of tram. Op deze manier wil het OV-plan een duurzaam alternatief bieden voor autoritten.

De OV-plannen zijn in de loop van 2021 opgesteld door de 15 vervoerregio's en worden nu geïntegreerd in de verdere uitwerking van het Regionaal Mobiliteitsplan.